Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, tedy Czech POINT je projektem, jehož cílem je zredukovat přílišnou byrokracii ve vztahu občan – veřejná správa. V současnosti musí občan často navštívit několik úřadů k vyřízení jednoho problému. Czech POINT slouží jako asistované místo výkonu veřejné správy, umožňující komunikaci se státem prostřednictvím jednoho místa tak, aby „obíhala data ne občan“.
Od 1. 12. 2008 je na obecním úřadě občanům k dispozici tzv. Czech POINT - kontaktní místo, které poskytuje možnost získat na jednom místě ověřené výstupy z katastru nemovitostí, obchodního rejstříku, živnostenského rejstříku a z rejstříku trestů. Živnostníci si mohou prostřednictvím terminálu Czech POINT podat žádost o koncesi, ohlášení živnosti, změn a doplnění týkající se ohlášení živnosti nebo žádosti o koncesi (přerušení nebo obnovení činnosti, ohlášení nebo zrušení provozovny nebo odpovědného zástupce).
Dnem 1. 1. 2009 přibyla k těmto agendám možnost vyřízení výpisu bodového hodnocení osoby, vydání ověřeného výstupu ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů a registr účastníků provozu modulu autovraků ISOH.
Od 16. 4. 2009 je možné získat v rámci systému Czech POINT také výpis z insolvenčního rejstříku. Úlohou insolvenčního rejstříku je informovat o insolvenčních řízeních a umožnit sledování jejich průběhu.
Od 1. 7. 2009 je rozšířen systém CzechPOINT o další agendy a to zřízení datové schránky a autorizovaná konverze dokumentů
Od 1.7 2010 v souvislosti s novelou zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a z něj vyplývajících změn bylo spuštěno v systému Czech POINT 33 nových formulářů pro matriky, ohlašovny a soudy. Formuláře slouží pro přímé hlášení matričních událostí, změn trvalého pobytu a rozhodnutí soudu do Informačního systému evidence obyvatel.
Obdržíte: částečný nebo úplný výpis z katastru nemovitostí
Za jak dlouho: na počkání
Co musíte předložit: název katastrálního území a číslo listu vlastnictví nebo název katastrálního území a číslo pozemku nebo název katastrálního území a číslo popisné (nebo evidenční)
Kdo může žádat: není ověřována totožnost žadatele
Poplatek: 100 Kč za první stránku a 50 Kč za každou další i započatou stránku
Obdržíte: platný nebo úplný výpis z obchodního rejstříku
Za jak dlouho: na počkání
Co musíte předložit: IČ – identifikační číslo subjektu
Kdo může žádat: není ověřována totožnost žadatele
Poplatek: 100 Kč za první stránku a 50 Kč za každou další i započatou stránku
Obdržíte: úplný výpis z evidence Rejstříku trestů
Za jak dlouho: na počkání
Kdo může žádat a co musíte předložit:
1. osoba, které se výpis z evidence Rejstříku trestů týká, předloží platný průkaz totožnosti s přiděleným rodným číslem
2. zmocněnec předloží úředně ověřenou plnou moc osoby, které se výpis z evidence Rejstříku trestů týká, a svůj platný průkaz totožnosti
Poplatek: 50 Kč za úplný výpis z evidence Rejstříku trestů
Obdržíte: Výpis bodového hodnocení osoby
Za jak dlouho: na počkání
Co musíte předložit: občanský průkaz nebo cestovní pas
Jako podpůrný doklad: řidičský průkaz
Kdo může žádat: osobně nebo zmocněnec na základě plné moci
Poplatek: 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou další i započatou stranu
Obdržíte: výpis ze živnostenského rejstříku
Za jak dlouho: na počkání
Co musíte předložit: IČ – identifikační číslo podnikatele/fyzické osoby nebo právnické osoby
Kdo může žádat: není ověřována totožnost žadatele
Poplatek: 100 Kč za první stránku a 50 Kč za každou další i započatou stránku
S sebou: Vygenerované číslo (tzv. Tiket), doklad totožnosti.
S sebou: Vyplněný formulář, doklad totožnosti, v případě ohlášení řemeslných, vázaných a koncesovaných živností je nutné doložit doklady o splnění zvláštních podmínek k provozování živnosti (např. výuční list, maturitní vysvědčení, diplom z vysoké školy apod).
Správní poplatek:
1.000,- Kč
Ohlášení živnosti při vstupu do živnostenského podnikání, přijetí žádosti o koncesi při vstupu do živnostenského podnikání
500,- Kč
další ohlášení živnosti, přijetí další žádosti o koncesi, změna rozhodnutí o udělení koncese, vydání rozhodnutí o schválení odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost
100,- Kč
vydání výpisu ze živnostenského rejstříku po provedení oznámené změny
50,- Kč
přijetí podání kontaktním místem veřejné správy podle § 72 živnostenského zákona
Obdržíte: Výpis ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů
Za jak dlouho: na počkání
Co musíte předložit: IČ
Kdo může žádat: není ověřována totožnost
Poplatek: 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou další i započatou stranu
Žadatel obdrží: Oprávnění k přístupu k modulu autovraky Informačního systému odpadového hospodářství
1. Žadateli bude vytvořen nový účet a k zadanému IČ získá seznam provozoven
Co musí předložit: OP nebo cestovní pas a IČ organizace
2. Pokud žadatel již vlastní účet, lze provést změny v přiřazení provozoven uživatelským účtům
Co musí předložit: IČ organizace a jméno uživatelského účtu
3. Žadateli lze vygenerovat jednorázové heslo k již existujícímu účtu
Co musí předložit: jméno uživatelského účtu
Kdo může žádat: statutární zástupce organizace nebo kontaktní osoba
Poplatek: 100 Kč za první stranu a 50 Kč za každou další i započatou stranu
Obdržíte: výpis z insolvenčního rejstříku
Za jak dlouho: na počkání
Co musíte předložit: v rejstříku je možné vyhledávat na základě dvou ukazatelů, a to podle identifikačního čísla organizace (hledání právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku) nebo podle osobních údajů, což je fyzická osoba podnikající nebo nepodnikající.
Kdo může žádat: není ověřována totožnost žadatele
Poplatek: 100 Kč za první stránku a 50 Kč za každou další i započatou stránku
Předání konvertovaného dokumentu:
Konvertovaný dokument se bude vydávat jedním z těchto dvou způsobů:
a) na CD/DVD (úředník vydá konvertovaný dokument na CD/DVD)
b) prostřednictvím Modulu Úschovna (žadateli je předán identifikátor (šatnový lístek), který, žadatel použije k vyzvednutí konvertovaného dokumentu na webovém rozhraní modulu Úschovna http://www.czechpoint.cz/uschovna. Dokument bude v úschovně uložen max. 30 dnů.
Poplatek: 30,- Kč za stránku
Konvertovaný dokument se bude načítat jedním z těchto dvou způsobů:
a) z CD/DVD (úředník načte konvertovaný dokument z CD/DVD)
b) prostřednictvím Modulu Úschovna
Předání konvertovaného dokumentu
Konvertovaný dokument se bude vydávat v listinné podobě s ověřovací doložkou.
Poplatek: 30,- Kč za stránku
Dokumenty, které se nesmějí konvertovat:
Jsou to především dokumenty, jejích jedinečnost nelze konverzí nahradit:
občanský průkaz, cestovní doklad, zbrojní průkaz, řidičský průkaz, vojenská knížka, služební průkaz, průkaz o povolení k pobytu cizince, rybářský lístek, lovecký lístek nebo jiný průkaz, vkladní knížku, šek, směnku nebo jiný cenný papír, los, sázenku, geometrický plán, rysy a technické kresby.
Na kontaktních místech veřejné správy Czech POINT je možné podat žádost o zřízení datové schránky. Žadatel předloží doklad totožnosti. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží zákazníkovi ke kontrole a k podpisu.
Datová schránka bude zřízena do tří dnů. Poté obdrží zákazník přístupové údaje poštovní zásilkou do vlastních rukou.
Formulář se použije při potřebě žadatele znepřístupnit datovou schránku dle § 11 odst. 4 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
Formulář je určen k obnovení dříve znepřístupněné datové schránky.
V případě ztráty, nebo odcizení přístupových údajů do datové schránky může oprávněná osoba k datové schránce požádat o zneplatnění přístupových údajů a vystavení nových. Žadatel předloží doklad totožnosti. Žádost vyplní pracovník přepážky elektronicky, následně jí vytiskne a předloží zákazníkovi ke kontrole a k podpisu. Ke zneplatnění stávajících přístupových údajů dojde okamžitě, poté bude automaticky odeslán e-mail s odkazem na aktivační portál, kde dojde k vygenerování nových přístupových údajů.
Prostřednictvím tohoto formuláře lze zjistit stav žádosti o zaslání nových přístupových údajů k datové schránce. Využít jej mohou žadatelé, kteří požadovali zaslání přístupových údajů prostřednictvím emailové adresy a z nějakého důvodu jim přístupové údaje nebyly doručeny. Formulář dokáže najít chybu, vyřešit ji a tím dokončit doručení nových přístupových údajů k datové schránce.
Použitím formuláře dojde k nastavení datové schránky do režimu OVM. Povýšení slouží pro schránky fyzických osob, podnikajících fyzických osob nebo právnických. Datová schránka se pak může chovat jako datová schránka orgánu veřejné moci. Nastavením do režimu OVM vzniká povinnost vždy komunikovat prostřednictvím datových schránek
Podáním žádosti dojde k zrušení nastavení datové schránky v režimu OVM.
Formulář slouží pro přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky. V oznámení je nutné zvolit typ oprávnění - Pověřená osoba, nebo Administrátor. Dále je potřeba nastavit níže uvedená práva pro přístup pověřené osoby:
Formulář umožňuje nahlásit a upravit změny o oprávněných osobách, které mají přístup do datové schránky.
Formulář umožňuje smazání oprávněné osoby, která má přístup k datové schránce. Smazáním oprávněné osoby dojde k zneplatnění jejich přístupových údajů.
Vyplněním formuláře se nastaví datová schránka do speciálního režimu, kdy je možné doručovat komerční datové zprávy do dané datové schránky. V současné době je možné doručovat touto cestou pouze faktury, nebo obdobné žádosti o zaplacení. Tato služba je na straně ISDS zpoplatněna.
Podáním formuláře se zruší doručování komerčních zpráv do datové schránky. Je možné pouze komunikovat s orgány veřejné moci.